پخش ویدیو

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یک سرگرمی گروهی است که شرکت کنندگان در داستانی پیش ساخته، ایفای نقش کرده و در فضایی مشخص و زمانی محدود، با تعامل با دیگر شرکت کننده ها با چالش هایی غالبا از نوع معما روبرو شده و با پشت سر گذاشتن آنها، به هدف نهایی داستان بازی می رسند.

اولین مجموعه اتاق فرار در سال 2007 در توکیو ژاپن توسط شرکت scrap با یک اتاق برای یک گروه 6 نفره افتتاح شد.

شرکت کننده ها:

اصولا از یک گروه خانوادگی، دوست و یا همکار شکل می گیرند و یا گاها به عنوان یکی از چالش های سناریو به صورت ناآشنا در کنارهم تشکیل گروه می دهند.

استاد بازی یا همان داور و بازی گردان:

فردی که در پیش از بازی، طول بازی و پس از بازی، بر محتوای بازی و فعالیت های شرکت کنندگان در  محیط بازی نظارت میکند و گاها در راهنمایی و هینت دادن از طریق صفحه مانیتور بازی نیز ایفای نقش می کند و به کمک شرکت کننده ها می آید.

استاد بازی با انجام وظایف خود، اطمینان کسب می کند که روند بازی از ابتدا تا پایان صحیح و مطابق با سناریوی تعریف شده پیش می رود و شرکت کننده ها نیز به قواعد بازی پایبند هستند.

 
 

قوانین اتاق فرار

مثل همه بازی ها، در بازی اتاق فرار یا اسکیپ روم هم قوانینی حاکم است.

  • يک بازی گروهی است و شما در يک تيم هستيد، پس بايد باهم در ارتباط باشيد و همچنين با هم همکاری کنيد.
  • هر کدام از اعضای گروه توانايی های خاص خود را دارند. اجازه دهيد هر کس همان کاری را انجام دهد که در آن توانايی دارد.
  • مشاهده گرباشید. این يکی از اصلی ترين قاعده ها است. همه جا را جست و جو کنيد حتی مکان هايی که خالی و بی معنی جلوه می کنند.
    با در اختيار داشتن تنها ۶۰ دقيقه در هر اتاق، بايد هوشمندانه وقت تان را برنامه ریزی کنيد و زمان تان را در پی يافتن موارد بی اهميت هدر ندهید.
  • خيال پردازی کليد راه گشای شماست. در اتاق های فرار هيچ چيزی بر حسب اتفاق قرار نگرفته است. سعی کنيد سرنخ ها را با هم ترکيب کنيد و با خيال پردازی کشف کنيد که چطور می توانيد از آنها در حل معما استفاده کنيد. سناريو بازی همان چيزی است که ما آن را داستان خطی می ناميم .
  • يک سرنخ شما را يک گام به جلو می برد.
  • در هيچ شرايطی نترسيد! اما اگر ترس به سراغتان آمد؛ در هر اتاق فرار يک کليد وحشت کنار درب خروج وجود دارد. اگر اين کليد فشرده شود بازی متوقف و بلافاصله قادريد اتاق را ترک کنيد.
  • در تمام مدت زمان بازی، يک دوست بيرون اتاق داريد، اين دوست استاد بازی است. هر زمانی که سوالی از او بپرسيد کمکتان می کند. بايد از پند ها و اشاراتی که اين دوست در اختيارتان می گذارد با ذکاوت تمام استفاده کنيد. تا حضور او معنا پیدا کند.

انواع اتاق فرار:

  • اتاق های فرار می توانند مجموعه ای از معماها و وظایف، بدون تم و داستان باشند.
  • اتاق های فرار می توانند تم داشته باشند مانند فرار از زیرزمین خالی از سکنه، که دکور و صوت و وسایل الکتریکی اتاق با تم هماهنگ هستند اما هیچ داستان کلی وجود ندارد.
  • اتاق های فرار می توانند داستان داشته باشند و بازیکنان از طریق پخش ویدیو قبل بازی یا داستان نقل شده از مسئول بازی در نقش های داستان قرار بگیرند.
  • اتاق های فرار می توانند داستان داشته باشند و معماها بخشی از آن باشند و در طول داستان حرکت کنند. معماها نمی توانند از داستان جدا باشند یعنی آنها بخشی از داستان هستند.
اسکیپ روم برین گیم سنتر
اتاق فرار توهم

سناریو:

نام سناریو: آنچه در معرفی سناریو به مخاطب به هر نحو و با هر ابزاری ارائه می شود.

ژانر: ژانر یا تم سناریو بسته به حال و هوای اصلی و قالب بر محتوای بازی تعریف می شود که می تواند یکی از موارد زیر را شامل شود:

جنایی- ترسناک- اکشن- تاریخی- علمی تخیلی- ماجراجویی- سیاسی- فانتزی- حماسی- جنگی- بیوگرافی- کمدی- کمدی سیاه- سورئال- هیجان انگیز

با توجه با اینکه شرط اصلی درطراحی اتاق فرار خلاقیت است، تم ها صرفا به موارد نام برده محدود نمی شود و هر ژانر جدیدی می تواند به موارد فوق اضافه گردد.

قواعد بازی:

شامل هرآنچه پیش از شروع بازی، بعنوان قوانین سناریو به شرکت کننده توضیح داده می شود و از شرکت کننده توقع می رود به آنها پایبند باشد و یا در پیشبرد اهداف بازی در طول بازی از آنها استفاده نماید.

معما:

رکن اصلی اتاق فرار چالش های موجود در بازی است و رکن اصلی چالش ها، معما است. و شرط پیشروی، پیروزی و یا پایان بازی حل معماها و پشت سر گذاشتن چالش های بازی است.

انواع معماها و چالشهای اتاق فرار و درصد میزان استفاده: