پخش ویدیو

اتاق فرار چیست؟

اتاق فرار یک سرگرمی گروهی است که شرکت کنندگان در داستانی پیش ساخته، ایفای نقش کرده و در فضایی مشخص و زمانی محدود، با تعامل با دیگر شرکت کننده ها با چالش هایی غالبا از نوع معما روبرو شده و با پشت سر گذاشتن آنها، به هدف نهایی داستان بازی می رسند.

اولین مجموعه اتاق فرار در سال 2007 در توکیو ژاپن توسط شرکت scrap با یک اتاق برای یک گروه 6 نفره افتتاح شد.

شرکت کننده ها:

اصولا شامل گروه خانوادگی، دوستان و یا همکاران می شود و یا گاهی به عنوان یکی از چالش های سناریو به صورت ناآشنا در کنارهم تشکیل گروه می دهند.

استاد بازی یا همان داور و بازی گردان:

فردی که در پیش از بازی، طول بازی و پس از بازی، بر محتوای بازی و فعالیت های شرکت کنندگان در محیط نظارت می کند و گاهی در راهنمایی و هینت دادن از طریق صفحه مانیتور اتاق نیز ایفای نقش می کند و به کمک شرکت کننده ها می آید.

داور با انجام وظایف خود، اطمینان کسب می کند که روند بازی از ابتدا تا پایان صحیح و مطابق با سناریوی تعریف شده پیش می رود و شرکت کننده ها نیز به قواعد بازی پایبند هستند.

 
 

قوانین اتاق فرار

مثل همه بازی ها، در بازی اتاق فرار یا اسکیپ روم هم قوانینی حاکم است.

  • يک بازی گروهی است و شما در تيم هستيد، پس بايد باهم در ارتباط باشيد و با هم همکاری کنيد.
  • هر کدام از اعضای گروه توانايی های خاص خود را دارند. اجازه دهيد هر کس همان کاری را انجام دهد که در آن توانايی دارد.
  • مشاهده گر باشید. این يکی از اصلی ترين قاعده ها است. همه جا را جست و جو کنيد حتی مکان هايی که خالی و بی معنی جلوه می کنند.
    با در اختيار داشتن تنها ۶۰ دقيقه در هر اتاق، بايد هوشمندانه وقت تان را برنامه ریزی کنيد و زمان تان را در پی يافتن موارد بی اهميت هدر ندهید.
  • خيال پردازی کليد راه گشای شماست. در اتاق های فرار هيچ چيزی بر حسب اتفاق قرار نگرفته است پس سعی کنيد سرنخ ها را با هم ترکيب کنيد و با خيال پردازی کشف کنيد که چطور می توانيد از آنها در حل معما استفاده کنيد.
  • يک سرنخ شما را يک گام به جلو می برد. سناريو بازی همان چيزی است که ما آن را داستان خطی می ناميم.
  • در هيچ شرايطی نترسيد! اما اگر ترس به سراغتان آمد، در هر اتاق فرار يک کليد وحشت کنار درب خروج وجود دارد. اگر اين کليد فشرده شود بازی متوقف و بلافاصله قادريد اتاق را ترک کنيد.
  • در تمام مدت، يک دوست بيرون اتاق داريد، اين دوست استاد بازی است. هر زمانی که سوالی از او بپرسيد کمکتان می کند. بايد از پند و اشاراتی که اين دوست در اختيارتان می گذارد با ذکاوت تمام استفاده کنيد، تا بتوانید در مدت زمان تعیین شده با موفقیت تمام معماها را حل کنید.

انواع اتاق فرار:

  • اتاق های فرار می توانند مجموعه ای از معماها و وظایف، بدون تِم و داستان باشند.
  • اسکیپ روم ها می توانند تِم داشته باشند. مانند فرار از زیرزمین خالی از سکنه، که دکور و صوت و وسایل الکتریکی اتاق با تِم هماهنگ هستند اما هیچ داستان کلی وجود ندارد.
  • اتاق های فرار می توانند داستان داشته باشند و بازیکنان از طریق پخش ویدیو قبل بازی یا داستان نقل شده از مسئول بازی با داستان آشنا شده و در نقش های داستان قرار بگیرند.
  • اتاق های فرار می توانند داستان داشته باشند و معماها بخشی از آن باشند و در طول داستان حرکت کنند. معماها نمی توانند از داستان جدا باشند یعنی آنها بخشی از داستان را تشکیل می دهند.
اسکیپ روم برین گیم سنتر
اتاق فرار توهم

سناریو:

نام سناریو: آنچه در معرفی سناریو به مخاطب به هر نحو و با هر ابزاری ارائه می شود.

ژانر: ژانر یا تِم سناریو بسته به حال و هوای اصلی و حاکم بر محتوای بازی تعریف می شود که می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

جنایی- ترسناک- اکشن- تاریخی- علمی تخیلی- ماجراجویی- سیاسی- فانتزی- حماسی- جنگی- بیوگرافی- کمدی- کمدی سیاه- سورئال- هیجان انگیز و …

اتاق فرار ترسناک یکی از محبوب ترین ژانرها در بین مخاطبان است.

با توجه با اینکه شرط اصلی درطراحی اتاق فرار خلاقیت است، تِم ها به موارد نام برده محدود نمی شود و هر ژانر جدیدی می تواند به موارد بالا اضافه گردد.

قواعد بازی:

شامل هرآنچه پیش از شروع بازی، بعنوان قوانین سناریو به شرکت کننده ها توضیح داده می شود. از بازیکنان خواسته می شود به آنها پایبند بوده و در جهت پیشبرد اهداف، در جریان بازی از آنها استفاده نمایند.

معما:

رکن اصلی اسکیپ روم چالش های موجود در بازی است و رکن اصلی چالش ها، معما است. پس شرط پیشروی و پیروزی، حل معماها و پشت سر گذاشتن چالش های بازی است.

انواع معماها و چالشهای اتاق فرار و درصد میزان استفاده: